[Forum] Job van Wagensveld: 'FD Mediagroep zit in transitie van analoog nieuwsbedrijf naar digitaal informatiebedrijf'

[Forum] Job van Wagensveld: 'FD Mediagroep zit in transitie van analoog nieuwsbedrijf naar digitaal informatiebedrijf'
  • Bureaus
  • 13 mrt 2016 @ 16:34
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • DigitaalDagbladuitgeversDagbladenForum

In dit forum vragen wij een aantal bepalende spelers naar de stand van zaken bij de dagbladuitgevers naar aanleiding van het nieuws dat The Independent als eerste Britse landelijk dagblad alleen nog in digitale vorm zal worden uitgegeven. Aan het woord is Job van Wagensveld, commercieel directeur bij FD Mediagroep.

Het is duidelijk dat de mediasector wereldwijd in beweging is ten gevolge van veranderend consumentengedrag.

FD Mediagroep zit in de transitie van analoog nieuwsbedrijf naar digitaal informatiebedrijf en dat gaat goed. In 2015 groeide de omzet met 10 procent.

Het Financieele Dagblad is eind 2014 als eerste Nederlandse dagblad digital first gaan werken. Dit betekent dat alle artikelen direct online verschijnen. De beste artikelen verschijnen de volgende dag in de vertrouwde, gedrukte krant. De groei van het bereik van FD.nl zet significant door. Het aantal bezoekers online is in 2015 ruim verdubbeld. Deze bezoekers komen niet alleen vaker terug maar brengen ook meer tijd door op ons online platform dan voorheen. Abonnees lazen in 2015 20 tot 30 procent meer artikelen per maand op FD.nl dan in 2014. We analyseren continu het gedrag van onze bezoekers. Op basis hiervan optimaliseren we de siteperformance en de gebruikerservaring. Zo kunnen bezoekers met trefwoorden hun eigen gepersonaliseerde nieuwspagina samenstellen. Bezoekers die dit doen lezen vier keer zoveel artikelen.

In vergelijking met bezoekers zonder account zelfs acht keer zoveel.

Personalisatie werkt. Tegelijkertijd is ook de papieren krant nog erg belangrijk. Voor de lezers, maar ook voor de adverteerders. De zaterdagkrant is vernieuwd, waarmee we de papieren oplage goed stabiel weten te houden. Bovendien steeg de digitale oplage in 2015 met 25 procent.

Ook voor adverteerders bouwen we ons portfolio van digitale mogelijkheden uit. We beschikken over een breed palet van mogelijkheden om crossmediaal te adverteren en bieden toegang tot een groeiende groep van - online - lezers, luisteraars en bezoekers. Onafhankelijke journalistiek staat bij ons bovenaan. We merken dat adverteerders steeds vaker een inhoudelijke samenwerking willen aangaan. Dit vraagt om de ontwikkeling en uitbreiding van creatieve journalistieke concepten rondom domeinen of thema’s waar commerciële partijen zich als sponsor aan kunnen binden. FD Persoonlijk is hier een mooi voorbeeld van. Het succesvolle weekendmagazine heeft een online platform en sinds februari ook een radioversie: FD Persoonlijk On Air. Populaire rubrieken uit het magazine komen op BNR Nieuwsradio tot leven. FD Persoonlijk is hiermee het eerste magazine met een eigen radioprogramma. We spreken een nieuwe groep luisteraars aan en kunnen adverteerders breder bedienen. Daarnaast zijn we uiteraard bezig met video advertising, mobile en programmatic.

Bij FD Mediagroep gaat de ontwikkeling van digitale diensten gestaag verder. Dit bedrijf heeft de positie, de mensen en de wil om te transformeren. Onze krachtige journalistieke merken - Het Financieele DagbladBNR NieuwsradioFondsnieuws,EnergeiaPensioen Pro en ESB - bieden need-to-know content voor beslissers, bestuurders en ondernemers.

Met de custom media redactie - RedactiePartners - ondersteunen we adverteerders in hun communicatie van concept tot realisatie. Daarnaast leveren wij toegang tot actuele bedrijfs- en prospectinformatie - Company.info en Webservices.nl, waarmee wij ook een belangrijke speler zijn geworden in datadiensten voor de zakelijke markt. Juist de combinatie van content en data heeft de toekomst. Kortom, continu creëren wij overzicht, inzicht en (voor)uitzicht om gefundeerde beslissingen te nemen.

www.fdmediagroep.nl


Deze bijdrage is onderdeel van het Forum over de stand van zaken bij dagbladuitgevers. Dat forum staat hier


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken